Vanaf versie 2.7.0 is het mogelijk om gebroken diensten te boeken, waarbij er een korte periode zit tussen twee diensten (bijvoorbeeld twee uur). Ook is het mogelijk om een dienst over twee dagen door te laten lopen (bijvoorbeeld van woensdag op donderdagnacht). In dit artikel wordt uitgelegd hoe doorlopende diensten werken en hoe deze werken in combinatie met cao instellingen.
1. Ondersteunen van doorlopende diensten in rooster maken
In onderstaand voorbeeld wordt een medewerker ingeroosterd van 14:30 tot 22:00 op een dinsdag, en van 00:00 tot 08:00 op woensdag. In principe zijn dit twee aparte diensten. Dit zou echter betekenen dat deze medewerker ruim 14 uur werkt met een 'pauze' van twee uur.
Om dit te voorkomen heeft PMT een winkeloptie gemaakt: "minimum uren tussen continue-dienst".
Deze winkeloptie zorgt er voor dat twee diensten, waar maar een paar uur tussen zit, worden gezien als één doorlopende dienst. Standaard is dit 2 uur. In bovenstaand voorbeeld komt er een melding dat 18+ medewerkers niet langer dan 12 uur per dag mogen werken. Dit komt omdat PMT de diensten van dinsdag en woensdag ziet als één dienst (en dus één dag).
Indien er meer dan 2 uur tussen twee diensten zit, ziet PMT dit ook gewoon als twee aparte diensten. In onderstaand voorbeeld is dit het geval:
2. Ondersteunen van doorlopende diensten in kloktijden
Twee diensten als één dienst
In onderstaand voorbeeld worden de twee diensten van 13:00-22:00 (17/02) en 00:00-13:00 (18/02) gezien als één dienst. Op 17/02 zijn de uren van Gerrie niet zichtbaar omdat deze onderdeel zijn van de dienst van 18/02.
Let op! Afhankelijk van uw PMT instellingen worden de geklokte uren op de startdag of op de einddag weergegeven.
Het klokje naast de uren 13:00-22:00 betekent in dit geval dat deze uren eigenlijk van de startdag zijn, dus 17/02.
Twee aparte diensten
In onderstaand voorbeeld worden de diensten van 13:00-21:30 (17/02) en 00:00-13:00 (18/02) gezien als twee aparte diensten, omdat de tijd tussen de twee diensten groter is dan 2 uur.
Bij het gebruik maken van doorlopende (gebroken) diensten zijn dus twee dingen van belang:
- Het aantal uren dat tussen twee diensten mag zitten om er een doorlopende dienst van te maken (standaard 2 uur).
- Of de kloktijden weergeven worden op de startdag of de einddag.